דיאט זה דיאטטי?

  1. דף הבית
  2. /
  3. הפינה האישית
  4. /
  5. דיאט זה דיאטטי?

החלטתם להתחיל דיאטה? רוצים לרדת המשקל? בהצלחה!
הלכתם לסופר ומילאתם עגלה בכל מיני מוצרי "דיאט"- מעדנים, לחם קל, ריבה דיאט, משקאות דיאט וכו' וכו'..
השאלה היא- האם זה נכון והאם זה יעזור לכם?
לא סתם המדפים מלאים במוצרי דיאט שונים- אנחנו בעולם המערבי, מתמודדים עם מגפת הסוכרת וההשמנה וצריכת הסוכר הוא אחד הגורמים הבעייתיים.
שימו לב למגמת הצריכה:
לפני 150 שנה- צריכת הסוכר במערב הייתה 2.5 ק"ג סוכר לשנה.
היום, צריכת הסוכר לנפש, בשנה, היא 50 ק"ג ויותר!

מוצרי הדיאט הגיעו למדפים לראשונה, על מנת לספק פתרון לאוכלוסייה סוכרתית בעיקר, אשר איננה יכולה לצרוך סוכר פשוט כלל… אך בגלל מגפת ההשמנה, הצטרפו צרכנים שרוצים וצריכים לרדת במשקל ואליהם, גם כאלה שרוצים לשמור על אורח חיים בריא ובתור "מכורים לסוכר", כולנו מחפשים תחליפים למתוק (שהם בדרך כלל על ממתיקים מלאכותיים).

שימו לב- יש הבדל משמעותי ומהותי בין מוצר שהוא "דיאבטי" לבין מוצר שהוא "דיאטטי", כלומר, לא כל מוצר שאיננו מכיל סוכר ונקרא "דיאבטי", יהיה גם דל קלוריות ויתאים להרזיה!!

נעשה הבחנה בין ממתיקים שאינם מכילים קלוריות ואינם מעלים את רמת הסוכר בדם, כמו למשל: סוכרלוז וסכרין, אספרטיים, אסולפאם K, ציקלמט וגם סטויוזיד, אשר מיוצר מצמח הסטיביה. 

ממתיקים שכן מכילים פחמימות וקלוריות, למשל- הממתיקים הרב כהלים: קסליטול, מניטול, מלטיטול, קלטיטול וכו'.. אלו כן ישפיעו על רמת הסוכר בדם ולכן, סוכרתיים צריכים לחשב אותם במנות הפחמימה.

 

כמה מותר להשתמש?

לא אחת נאמר שהם מזיקים לבריאות, מסרטנים (במחקרים בבע"ח), גורמים לתופעות לוואי…
ראשית- ישנה הנחייה ברורה ממשרד הבריאות, לגבי כמות בטוחה לשימוש, לכל ממתיק עפ"י ק"ג משקל גוף. כמובן, שכל אחד והרגישות שלו, כמו גם למזון.
ולכן, ההמלצה שלי לסוכרתיים- להוריד את השימוש למינימום שצריך ובכל מקרה, בבחירת מוצר, לשים לב שהוא איננו מעובד או עשיר בשומן (למרות שהוא "ללא סוכר"), כיוון שזה חשוב לא פחות עבור איזון הסוכרת ומניעת סיבוכיה לטווח הארוך.
לאוכלוסייה שמטרתה הרזייה ואורח חיים בריא- לטעמי, אין מה לחפש בקבוצת הממתיקים, אלא, ללמוד להמתיק בצורה טבעית ומבוקרת- לבחור במזון בריא, עשיר ומשביע.
מוצרים שהם ללא סוכר, יכולים בקלות להכיל הרבה שומן והרבה קלוריות… התפיסה הזו ש"זה דיאט", יכולה להוביל אתכם לצרוך מהם יותר וכך תגיעו, בסופו של דבר, לצריכה גדולה יותר של קלוריות
מחקרים לגבי שתייה דיאט מוגזת, מראים שישנה פגיעה באנזים האחראי, בין השאר, על פירוק השומן- נקודה נוספת למחשבה..

כמה טיפים להמתקה עדינה:

משקאות חמים- להוריד בהדרגה את ההמתקה, עד להורדה כללית.
שתייה קרה- אך ורק מים, אפשר "לתבל" בפלחי לימון, נענע, לואיזה…כמובן שאם תשתו כוס דיאט ביום, קשה לי להאמין שזה ייעשה נזק, ולכן הכמויות והתדירות הן החשובות.
יוגורטים ומעדנים- במקום כאלו עם ממתיקים, קנו יוגורט טבעי והוסיפו כפית דבש/ סילאן/ מייפל טבעי או פרי חתוך.
במקום שוקולד חלב פשוט, עברו לשוקולד מריר 75-80% ומעלה- בו תכולת הסוכר נמוכה.
משקאות חלב ממותקים- כיום ישנם מוצרים המרגישים מתקתקים, אך אין הוספה של ממתיקים/ סוכר, אלא, טכנולוגיית פירוק הלקטוז. תמיד אפשר גם להכין קקאו כמו פעם, עם אבקת קקאו טובה ולהמתיק במעט סוכר.
רטבים וממרחים- ממליצה לקנות בנפרד סויה, שמן שומשום, סילאן טבעי- למדוד ולשלוט בתיבול.
ברטבים קנויים, כמות הסוכר והמלח היא עצומה!


כתזונאית, אני נתקלת המון בחוסר ידע בתחום- המילים "ללא סוכר", "דיאט", "מופחת קלוריות"- קונים אותנו וגורמים לנו להרגיש שבאמת חשבו עלינו ויצרו מוצרים שמקלים עלינו בתהליך הירידה במשקל…אבל זכרו, כל מושג כזה טומן בחובו תחליפים שעלולים להזיק.. תמיד תסתכלו על רשימת הרכיבים שעל התווית!

 

 

דילוג לתוכן