תזונה חורפית

האם בחורף הגוף דורש יותר אוכל כדי להתחמם?
איך נפתור את החשק לכרסם כל הזמן, בעת העונה הקרה?
כל השיטות כיצד לעבור את החורף מבלי לעלות במשקל וללא מחלות!

 

  • חימום הגוף- לגוף נדרשת אנרגיה לשם חימומו, אולם רובנו לא נמצאים בחוץ בקור, אלא, בתנאי חימום, כך שאין ממש צורך לתוספת קלוריות. לכן, האכילה המרובה היא בדרך כלל בגלל צורך נפשי או תירוץ נוח.

בתקופה זו כדאי לשלב מזונות מחממים כמו:
ירקות חמים על פני קרים- סלטים מוקפצים, מרקים, פשטידות, ירקות מבושלים.
שימוש בתבלינים מחממים כמו צ'ילי, ג'ינג'ר.
מזון כתום או חום- נחשב מחמם, על פי התזונה הסינית.
דייסות חמות מלוחות או מתוקות, כמובן, תוך הקפדה על כמות ההמתקה.

  • השפעת מזג האוויר על מצב הרוח- ירידה בשעות האור והתקררות מזג האוויר, משפיעה על מצב הרוח ועל התיאבון.

ירידה בשעות האור, גורמת להפרשה פחותה של סרוטונין, דבר הגורם לדכדוך, רעב וחשקים למתוקים.

הפתרון הוא- שילוב פחמימות בתפריט והקפדה על פחמימות מורכבות, העשירות בסיבים תזונתיים ובעלות ערך גליקמי נמוך.
מומלץ גם לשלב בארוחה חלבון עם הפחמימות, כדי לקבל תחושת שובע לזמן ארוך יותר.

 

  • פרוביוטיקה- מוצרי BIO, כמו יוגורטים- מכילים חיידקים ידידותיים, התורמים לאיזון החיידקים במעיים ובפה.
    בנוסף, פרוביוטיקה מחזקת את תפקוד מערכת החיסון- חשוב בעיקר בעונת החורף, בה אנו נוטים לחלות.
  • וויטמינים ומינרלים- חשוב מאוד לדאוג לאספקה שלהם מהמזון, על בסיס יומי, כיוון שגופנו לא "אוגר" אותם לשעת מחסור. כדי שנקבל את כל הוויטמינים והמינרלים, נאכל כל יום מגוון ירקות ופירות בכל צורות ההכנה, מכל הסוגים והצבעים. 

ויטמין C-  נחשב אנטי בקטריאלי ואנטיוויראלי, משפר את פעילות מערכת החיסון ומונע התפשטות זיהומים.
נמצא בפירות הדר, רימונים, עגבניות ובפלפלים מכל הצבעים.

ויטמין B6- מחסור בוויטמין זה, גורם לתפקוד לקוי של מערכת החיסון ויצירת נוגדנים.
נמצא בשמרים מיובשים, כבד, דגנים מלאים, דגים וקטניות.

 

ברזל-  גם הוא חיוני לתפקוד נאות של מערכת החיסון.
נמצא בבשר, קטניות, שקדים, ירקות עליים, ביצים (בעיקר בחלמון)- ספיגתו יעילה יותר כשהוא מגיע מן החי.

 

  • מוצרי חלב- חשובים לאספקת חלבון וסידן, אשר חשוב לבריאותנו ולשמירה על משקל תקין. חשוב לבחור מוצרי חלב שיכילו 3-5% שומן, ללא סוכר ודלי נתרן.
    ניתן לשלב מוצרים על בסיס חלב עיזים או כבשים, אשר קלים יותר למערכת העיכול לחלק מהאוכלוסייה
  • מזון מעובד –  כמו תמיד ובמיוחד בחורף, מומלץ להימנע ממזונות מעובדים, קמח לבן וסוכר, אשר מזיקים לבריאותנו, תורמים לעלייה במשקל ולעוררות רעב.
  • שתייה – בחורף, אנו נוטים להיות פחות צמאים, אולם, אין זה אומר שגופנו דורש פחות נוזלים. לכן, יש להקפיד על שתיית מים לאורך כל היום.


כשקר בחוץ- מה יותר נהדר מכוס תה צמחים חם ומרווה? שתייה חמה גם תתרום לתחושת השובע ותוריד (אולי) את הצורך לנשנש בין הארוחות…
אפשר לתבל את התה בעזרה מקל קינמון ופרוסת תפוח, פלחי לימון או תפוז, נענע או לואיזה ולהמעיט בהמתקה.

  • שינה טובה-  מי לא מכיר את התחושה בבוקר כשקר ואי אפשר לצאת מהמיטה?

שינה טובה ואיכותית חשובה מאוד לתפקודנו, תפקוד מערכת החיסון ולבקרה על משקל תקין.
ההמלצה היום עומדת על 7 שעות שינה רציפה ואיכותית, אשר תסייע גם בשמירה על משקל תקין.

  • פעילות גופנית – פעילות גופנית, באופן סדיר, חשובה לבריאותנו, משפרת את תפקוד מערכת החיסון וכמובן, מסייעת בשמירה על משקל תקין.
    כשקר מאוד, העבירו את הפעילות למקום סגור, אך אל תוותרו עליה.

גם כשקר וגשום שומרים על תזונה נכונה, מאוזנת ומגוונת
ממשיכים להיות פעילים – אפילו יותר מהרגיל
זה המתכון המנצח בכדי לעבור את החורף בשלום- חזקים, בריאים ומבלי לעלות במשקל

 

דילוג לתוכן