נפוח כמו בלון

משתמשים בפרוביוטיקה?

 

מי שסובל מבטן נפוחה יודע כמה שזה לא נעים, ממש להסתובב בתחושה של בלון.

זה מקשה על העיכול, על הנשימה, מסרבל ולא נעים.

כדי להבין את הסיבות לבטן נפוחה, קודם  אסביר קצת על הפלורה החיידקית שלנו.

מערכת העיכול היא אחת המערכות הסואנות ביותר בגופינו- מחקרים מראים כי יש לה קשר לתפקוד המערכת החיסונית ולמצבי רוח. כשהיא מתפקדת היטב, נעים ונוח לנו אבל כשהיא איטית היא משפיעה מאד על התפקוד היומיומי.
מערכת העיכול היא המקום בו מתקיים עולם שלם ומרתק של חיידקים טובים, מול חיידקים פתוגניים (מחוללי מחלות).
יש בגופנו קילו וחצי של חיידקי מעיים, נתון זה מספיק בכדי להבין עד כמה הם משמעותיים, ועד כמה חשוב לשמור על הנוכחות והכמות שלהם בגוף.

מערכת העיכול הינה מערכת מפותלת, המתחילה בפה ומסתיימת בפי הטבעת ובה מתקיים עיכול המזון, פירוקו, ספיגת המרכיבים ופינוי של כל מה שלא נחוץ. לתהליך זה, השותפים המרכזיים הם חיידקי פלורת המעיים, כאשר במעי הגס מתקיימת מערכת אקולוגית שלמה (מיקרוביום) של חיידקים פרוביוטיים – מושבות של בקטריות, וירוסים ופטריות, שמטרתם לפרק את המזון שעובר מהמעי הדק למעי הגס, למצות ממנו את כל הוויטמינים, מינרלים, חלבונים ולאפשר להם להיספג בגוף.

חיידקים אלו נקראים גם “חיידקים ידידותיים” או “חיידקים הפרוביוטיים”- הם חיוניים לתפקוד תקין של הגוף ויש חשיבות לכמות שלהם, אל מול החיידקים האחרים ולחלק שלהם במיגור החיידקים מחוללי המחלות.
השפעות מטיבות נוספות: 

  • מרפדים את דופן המעיים ומונעים מחיידקים מחוללי מחלות להיספג בגוף.
  • מסייעים בייצור סביבה, המקשה על חיידקים פתוגניים לשגשג.
  • משתתפים בפירוק ומיצוי של המזון לוויטמינים.
  • משתתפים בייצור ויטמינים חיוניים וחומצות שומן.

אורח החיים המערבי שסיגלנו, גורם לכך שהרגלים יומיים יכולים להשפיע משמעותית על האיזון של חיידקים אלו. עישון, צריכת אלכוהול, צריכת תרופות מתמשכת וסטרס יכולים לפגוע באוכלוסיית החיידקים הטובים ובכך, להשפיע על ספיגת הוויטמינים ולהחליש את המערכת החיסונית.

גם נטילת אנטיביוטיקה גורמת לדילול אוכלוסיית החיידקים הטובים.

כדי לשמר את אוכלוסיית החיידקים הטובים כדאי:

  • להימנע עד כמה שניתן מעישון/ אלכוהול/ צריכת סוכר.
  • לסגל אורח חיים בריא ,הכולל תזונה נכונה ופעילות גופנית.
  • להקפיד על תזונה עשירה בסיבים תזונתיים- חיידקים פרוביוטיים אוהבים מאד סיבים תזונתיים! אלו מעניקים להם מצע מצוין לשגשג עליו, המצב עליו משגשגים החיידקים נקרא פרה-ביוטיקה.

הטיפול התזונתי בבטן נפוחה יכול להיות בכמה כיוונים- ראשית יש להבין מה גורם לנפיחות הזו? והאם ישנן תופעות נוספות נלוות כמו יציאות לא סדירות, בחילות, כאבי ראש, האם ישנה אלרגיה או רגישות למזון ידועה? ולכן, התפריט למעשה יותאם באופן אישי. 

ישנם מספר רכיבי מזון הידועים כחשודים ביצירת נפיחות, כמו: ירקות מצליבים, סולניים, קטניות, גלוטן, מוצרי חלב, פרוקטוז. אך יכול להיות שזה אף אחד מהנ"ל והרגישות הזו נובעת מרכיב אחר במזון או משילוב כלשהו שאיננו מטיב עם הגוף.

לסיכום, אם אתם סובלים מבטן נפוחה או אי סדירות במערכת העיכול, אני ממליצה להגיע ליעוץ אישי, לבדוק את הרגלי האכילה שלכם ולהתאים תוכנית תזונתית שתטיב עם הגוף ותותאם לכם באופן אישי .

בהצלחה,

קרן 

דילוג לתוכן