משפחה בריאה בגוף בריא

"הילדים שלי לא נוגעים בירקות"!
"מה לעשות אם הילדה שלי רק מחפשת מתוק"?
"אני מכינה לבי"ס כריך, אבל הוא חוזר כמו שהוא וישר לפח"…. 

 

מוכר לכם?

אם גם אתם מתקשים להתמודד עם נושא האכילה של ילדיכם, הנה כמה טיפים ונקודות למחשבה שיעזרו לכם:

  • כחלק מכללי הבית וכחלק מסדר היום של הילדים, חלק מה"כללים" יהיו לגבי נושא האכילה. אתם צריכים, ראשית, להסכים עליהם בתור הורים ואז להציג אותם לילדים דרך מעשים.                                                                                     

 

טיפ: אתם רוצים שהילדים יישבו לאכול ארוחת בוקר בזמן? ערב קודם, הודיעו להם שממחר בשעה 7:00 תוגש ארוחת בוקר (אפילו דגני בוקר לא מתוקים/ יוגורט/ בננה) ואתם רוצים שכולם יישבו יחד. באותו הבוקר, הזכירו לילדים עשר דקות קודם וקראו להם בזמן- כמובן שזה דורש התמדה והפנמה וכמובן דוגמא אישית- שבו גם אתם לאכול יחד.

  • אם חשוב לכם שהילדים יאכלו בריא ומגוון, אבל אתם נתקלים בהערות כמו: "לא בא לי" או "לא טעים" או קופסאות מלאות שחוזרת מהגן או מבית הספר? שתפו את הילדים על מנת לגייס אותם לפעולה!                                                     

 

טיפ: הכינו עם הילד רשימה של אפשרויות לכריכים שהוא אוהב, מהם אתם תוכלו להחליט מה להכין- זה מונע ויכוחים ואווירה לא נעימה בבוקר.                                                                                                  


החליטו על סל המוצרים שנכנס הביתה- בתור הורים זו האחריות והזכות שלכם להחליט שיש מוצרים שלא ייקנו על בסיס קבוע, כיוון שהם לא בריאים- אתם עושים זאת למען הילדים. למשל: דגני בוקר ממותקים, כארוחת בוקר יום יומית, זו אספקה של 8-10 כפיות סוכר לפחות!

גם אם הילדים קטנים, אני ממליצה לשתף אותם בהחלטות הללו. כמובן שמדי פעם, אפשר לחרוג ולהסביר שזה פעם ב…

  • אם הילדים מגיעים הביתה ולא מפסיקים לנשנש חטיפים וממתקים (גם אם הם אינם סובלים מעודף משקל), זה הרגל שאיננו בריא ועלינ,ו ההורים, החובה לתת לו פרופורציה.

 

טיפ: ראשית, אני ממליצה על קניית כמויות קטנות של חטיפים, הקנייה היא עבור שבוע. לא צריך להגיע למצב שאין כלום בבית, אבל גם לא לפתוח בארון "פיצוצייה"…                                        

הגדירו מנה אחת של חטיף/ ממתק ליום ולא בתור ארוחה מסודרת, הילד כבר יבחר מה שמתחשק לו מבין האופציות- כך הפחתתם את הכמות, אבל השארתם לילד את הכוח של הבחירה.

 

  • הילדים שונאים ירקות? לא בטוח…. ברננות ושינויים במרקם, טעם והעדפות מזון זה שלב מוכר וידוע ואף נורמלי. נכון, זה מאוד מקשה כשהילד מאוד בררן ולא מוכן לגעת בירק או פרי- אז מה עושים?

 

טיפ: ראשית, שאלו את עצמכם- האם אני אוכל עם הילדים? האם אני מדגים אכילה בריאה? ילדים לומדים ומיישמים, קודם כל מתוך חיקוי ודוגמא אישית של ההורה.
אני ממליצה שגם אם הילד לא אוהב ירקות, לא לוותר ולהגיש בכל הארוחות ירקות, בכל מיני צורות הכנה…. הגיוון הוא חשוב מאוד, לעיתים מדובר בשעמום נטו מהאוכל (גם לנו המבוגרים זה קורה). ירקות יכולים להיות מוגשים כסלט חסה, סלט כרוב, סלט ישראלי ועוד…. אפשר לתבל עם רטבים עד  5% שומן (ילדים מאוד אוהבים אלף האיים), להוסיף תבלינים כמו זעתר.
אפשר גם להגיש ירקות כמוקפץ/ מרקים/ להכניס אותם בתוך פשטידה/ בתוך אומלט ועוד…

 

  • ארוחות משפחתיות כל כך חשובות ועם זאת, בעקבות אילוצי עבודה שקיימים היום בלוח הזמנים של ההורים, נדיר לשבת כל המשפחה יחד לשולחן… מה עושים?

טיפ: חשוב להקפיד על שעת הארוחה, על מנת להרגיל את הילדים לסדר ארוחות נכון ולהפחתה בנשנושים.
השתדלו להקפיד, כמה שניתן, על ארוחה בה כולם נוכחים, יושבים ואוכלים יחד באווירה נעימה. במידה ואחד ההורים איננו נוכח, חשוב שההורה שנמצא, יישב לארוחה יחד עם הילדים ולא רק יישב ויסתכל עליהם אוכלים- זו דינמיקה שונה לחלוטין!
ילדים אוהבים לאכול את מה שהם מכינים- נצלו את זה!!! ההכנה יחד היא גם זמן איכות משותף וגם היענות גדולה יותר לאכילה נכונה- אתם יכולים להכין יחד את הסלט, לטרוף את הביצים לחביתה, לערוך את השולחן ואפילו לצייר את התפריט לאותה הארוחה.


בתור אם לשלושה ילדים, אני יודעת שההתמודדות עם אכילת הילדים היא מאתגרת!
יש לשים לב לא לחצות גבולות, על מנת שלא תהיה השפעה שלילית על הדינמיקה ביחסים.
עלינו לזכור כי אנחנו תמיד בעד הילדים ואחריותנו היא לרווחתם ולבריאותם, זה כולל כמובן את המזון אותו אנו מגישים להם.

המון בהצלחה!

 

דילוג לתוכן