יוצאים לשופינג בסופר!

  1. דף הבית
  2. /
  3. הפינה האישית
  4. /
  5. יוצאים לשופינג בסופר!

כשנכנסים לסופר המבחר ענק- המדפים עמוסים בכל טוב, עשרות סוגים ווריאציות של מוצרים, פרסומות מבלבלות ואם אנחנו גם קצת רעבים, הרי שזו קרקע גידול לקניות מוגזמות ולא מתוכננות נכון (גם מבחינה תזונתית)!
בואו נעשה קצת סדר בבחירת המוצרים בסופר, על מנת שנוכל למלא את מטבח באופציות בריאות, מתאימות קלורית וכמובן גם טעימות:

 

סימון תזונתי:

לדעתי, ידע הוא כוח! כשאתם נפגשים עם מוצר חדש, טוב אם תדעו להסתכל על האריזה, לנתח את הנתונים ולהגיע להחלטה האם המוצר מתאים לכם או לא.
אל תסתמכו על זה שהמוצר מונח ב"פינת בריאות" או שיש עליו סמל של דיאטה כל שהיא, אפילו אם זה נראה ממש משכנע.

 

סימון תזונתי הוא המידע המפרט את הרכב ותכולת המזון, על אריזות מוצרי המזון. סימון זה מהווה לצרכן את "תעודת הזהות" של המוצר.
החל ממאי 1994 מחויבים כל היצרנים כל והיבואנים, לסמן את מוצרי המזון הארוזים, בסימון תזונתי לפי הדוגמא:

  • אנרגיה (קלוריות)
  • חלבונים (גרם)  
  • פחמימות (גרם)
  • לעיתים כמה מהן סוכר 
  • לעיתים כמות הסיבים 
  • שומנים (גרם) 
  • אפיון השומן (רווי/ בלתי רווי)
  • נתרן (מג')

סימון זה מאפשר לנו להשוות בין מוצרי המזון הקיימים ולבחור ביניהם עפ"י הרכבם.

חשוב לשים לב שברוב המוצרים הסימון ניתן לכמות של 100 גר'… יש לשים לב למשקל המוצר ולחשב בהתאם את ערכיו התזונתיים.

לדוגמא: גביע יוגורט, המכיל 150 גר'- הסימון התזונתי מציין שערכו הקלורי הוא 98 קק"ל ל- 100 גר' מוצר. לפיכך, גביע שלם יספק לנו  1.5 X98 =147 קק"ל.
ישנם מוצרים שהסימון יהיה ליחידת מוצר ואז החיים יותר קלים ?

 

על מה כדאי להסתכל כשבוחרים מוצר מן המדף?

אשתדל לעשות סדר כי זה באמת יכול להיות מבלבל….

איכות: הסתכלו על רשימת הרכיבים של המוצר, ככל שהיא ארוכה יותר- המוצר פחות איכותי!!! תוכלו למצוא שם רשימה של כל הרכיבים, כולל צבעי מאכל, חומרים משמרים וכו'. 

השתדלו לבחור מוצר, שמרבית הרכיבים בו באמת טבעיים.

מה שיופיע בתחילת רשימת הרכיבים, מצוי בכמות הגדולה ביותר במוצר והפוך- זה נותן לנו אופציה להעריך, למשל את כמות הסוכר במוצר (גם אם לא רשום בגרמים, בסימון התזונתי)- במידה והוא מופיע בין שלושת המרכיבים הראשונים של המוצר, זה אומר שהוא מכיל כמות גדולה מאוד של סוכר.

 

הרכב: תמיד שואלים אותי "כמה קלוריות זה בסדר שיהיה?"- שאלה שאי אפשר לענות עליה…כיוון שתלוי למה המוצר ישמש אתכם. 

אתן דוגמא: יכולה להיות שקית פריכונים, שיש בה רק 99 קלוריות אבל היא גם לא משביעה, גם לא תמיד איכותית ומעבר לזה, כל הקלוריות מגיעות רק מפחמימות… 

מצד שני, אולי אתם בתהליך של דיאטה או הרזיה וזה משמש במקום חטיף שהוא 400 קלוריות? ואז זה בסדר..

הכול מאוד תלוי למה המוצר ישמש אתכם.

 

שלא יעבדו עליכם: שימו לב שכותרות כמו דל קלוריות, מופחת קלוריות, דל סוכר, מופחת סוכר, לייט, דיאט, ללא תוספת סוכר וכו'- כל אחד מהם, משמעו משהו אחר. 

כאשר יש התוויה תזונתית מסוימת, יש לשים לב גם אליה, למשל: 

סוכרתיים או בגבול הסוכרת- יהיו חייבים לשים לב למוצרים שאין בהם סוכר.. יחד עם זאת, עליהם לדעת לבחור פחמימות שטובות להם ולבחור מוצרים איכותיים.

צליאקים- יקפידו על סימון אלרגני ללא גלוטן, אולם ישנם מוצרים רבים, ללא גלוטן, שהם מעובדים ואינם בריאים!! 

 

הגיעו מוכנים

שינוי הרגלים הוא תהליך מורכב, הכול חדש לנו ובהתחלה אנחנו מרגישים שזה "לא זורם חלק"- כאן נכנס התכנון- תעזרו לעצמכם ואל תתפסו לא מוכנים, גם כשיוצאים לקניות חשוב:

 

לא להגיע לסופר רעבים– עוד לא נתקלתי באדם רעב, שקל לו לעמוד מול פיתויים! כל דבר הכי פשוט, נראה דליקטס… והקול הטורדני "בא לי" לא מפסיק להטריד אותנו. 

פשוט תאכלו לפני שאתם יוצאים לקניות ואם לא הספקתם- קחו תפוח לזמן הקניות.

 

זה בחינם, לא? אנחנו אוהבים דברים שבחינם והרבה מהם…כידוע, בסופר אפשר לאכול בלי סוף "בחינם"-  מדוכנים של טעימות, מעדניות (שחייבים לטעום כל סוג גבינה ונקניק, לפני שקונים) ועד תפזורות של פירות יבשים ופיצוחים. בפעם הבאה תחשבו שאתם משלמים בגדול- בקלוריות ובשומן והכי גרוע, בלי לשים לב!!!! רוצים דוגמא?

חופן קשיו + חופן צימוקים+ 2 תמרים + טעימה של פרוסת גבינה קשה + טעימה של פרוסת נקניק + טעימה של לחם עם ממרח מאחד הדוכנים = 500 קלוריות!!

לא חבל????

 

אמא תקני לי– אין הורה שלא מכיר את המשפט הזה…הרבה יותר קשה להתמודד עם פיתויים כשיש לנו "פיצוציה" בארון- בשביל הילדים, כמובן….אז מה עושים?

שוב תכנון והפעם, שתפו את הילדים- גם למטרת תזונתם ובריאותם, מומלץ להגביל את צריכת הממתקים והחטיפים.

תחשבו יחד איתם כמה צריך לקנות לשבוע, אם כל יום הם מקבלים ממתק אחד, אז תקנו 7 ממתקים לשבוע לכל ילד, אל תאגרו, גם אם זה יעלה קצת יותר. אם יגמר קודם, לא נורא, זה גם נכון מבחינה חינוכית…

 

משהו טעים – למה לא? אני ממליצה לקנות הביתה רק מוצרים שאתם מסוגלים לשלוט בצריכה שלהם… מה שקשה לכם להתמודד איתו, מבחינה כמותית, תשאירו לפינוק במסעדה או בבית קפה. 

 

יציאה (כן כן, זו יציאה לכל דבר) לסופר היא חוויה- הריחות המגרים, הצבעים שקורצים לנו מכל פינה והמוצרים היפים שמביטים אלינו מכל מדף. חשוב ללכת שבעים, להיצמד לרשימה שהכנו מראש ולבחור חכם ונכון!

דילוג לתוכן